poniedziałek, 11 maja 2009

Dwudzieste drugie spotkanie 11 maja 2009r.

Hej! Tematem dzisiejszych zajęć jest:
„W kieszonkowym ogrodzie – tajemnice kiełkowania i wzrastania roślin.”
Na początku zajęć wykonaliśmy ćwiczenie otwierające: „Kalafior w gimnazjum”. Dużo się śmialiśmy, bo każde porównanie okazywało się zaskakujące. Oto najśmieszniejsze i najlepsze skojarzenia:



Kalafior jest jak gimnazjum, dlatego że:

  • składa się z wielu części,
  • jest bardzo pożyteczny,
  • ma piękny kwiat;



Zupa pomidorowa jest jak dyrektor, dlatego że:

  • ma podobny kolor do twarzy zdenerwowanego dyrektora,
  • wszystkim pomaga,
  • dodaje skrzydeł,
  • czasem jest za ostra,
  • zagęszcza sytuację;

Traktor jest jak lekcja matematyki, dlatego że:

  • jest bardzo głośny,
  • czasem męczy i nudzi się,
  • czasem jest potrzebny;



Pingwin jest jak podręcznik do fizyki, dlatego że:

  • nigdy go nie zrozumiesz,
  • nie umie latać,
  • jest mi zupełnie obcy;

Drzwi są jak komputer, dlatego że:

  • odbierają tylko dwa sygnały,
  • można je otwierać i zamykać,
  • można nimi trzasnąć,
  • porządne są drogie,
  • są „oknem na świat”.

Po wylosowaniu instrukcji do doświadczeń, przystąpiliśmy do wykonywania ćwiczeń.






Badanie nr I- Siła kiełkowania nasion różnych roślin.





Patrząc od lewej: nasiona łubinu, fasoli, i rzeżuchy







Badanie nr II- Zależność kiełkowania nasion od głębokości siewu.








Badanie nr III-Znaczenie substancji zapasowych liścieni dla odżywiania się kiełkującej rośliny.








Badanie nr IV- Wpływ soli mineralnych na wzrost i rozwój rośliny.





Badanie nr V- Wpływ różnej koncentracji roztworu soli na proces kiełkowania i rozwoju roślin.




Po wykonaniu prób badawczych, uzupełniliśmy częściowo sprawozdanie z przebiegu badania. Oto pzykład sprawozdania Czarka:

Cezary Cieślak Oksa
Znaczenie substancji zapasowych liścieni dla odżywiania się kiełkującej rośliny.

Problem badawczy: Czy ilość substancji zapasowej fasoli ma wpływ na czas i wielkość siewki.

Hipoteza: Ilość substancji zapasowej ma wpływ na wzrost, rozwój i czas kiełkującej rośliny

Materiały: Szalki Petriego, woda, nasiona fasoli, wata.

Przebieg badania: Na szalki wypełnione mokrą watą wyłożyłem w równych odstępach nasiona fasoli: 3 w całości, 3 z odciętymi w ¼ liścieniami (bielmem), i 3 z usuniętymi w ½ liścieniami.

Spostrzeżenia-

Wnioski-

Kartę sprawozdania będę uzupełniał na bieżąco.

Każdy z nas uzupełnił swoje sprawozdanie, wykonaliśmy dokumentację zdjęciową i ustaliliśmy dyżury w celach pielęgnowania i dokumentowania eksperymentów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz